V našem podjetju MoKo smo na trg plasirali limitirano serijo šestih modelov dizel električnih lokomotiv, bolje znanih pod imenom »Đura«. Tokrat opisujemo model Jugoslovanskih železnic – JŽ 643-025 (slika 1). Model je narejen v merilu 1:87 (H0), ki je postavljen v četrto železniško obdobje, na konec 80-ih in začetek 90-ih let prejšnjega stoletja. Od modela JŽ 643-042 se razlikuje v numeraciji in nekaterih detajlih.
Ker gre za modele lokomotiv postavljene v starejše obdobje (jugoslovanske železnice) nimajo vgrajenih balis na podstavnih vozičkih, so še brez klime na desni strani kabine, so brez ogledal na kabini in nimajo vgrajenih anten na kabini.
Oznaka na kabini modela JŽ 643-025. Figurica strojevodja je domača vgradnja.
Modela se poleg različnega številčenja, med sabo razlikujeta tudi po natisnjenem JŽ grbu, ki je prisoten na modelu lokomotive JŽ 643-042 na sprednji in zadnji čelni strani havbe, med tem ko ni prisoten na modelu lokomotive JŽ 643-025.
Nastavek za vgradnjo vlečnega kavlja oz. priklopa v model je v standardu NEM 362, kar omogoča montažo različnih vlečnih kavljev
Modela JŽ 643-025 in JŽ 643-042 sta opremljena z dodatnimi deli za vitrino.
Odbojniki, ograje in stopnice so iz kovine.
Nad ventilatorjem je vgrajena kovinska mrežica. Priložena kovinska pokrova se lahko vgradita, da je ventilator odprt, delno zaprt ali v celoti zaprt.
Pogled na krajši zadnji del havbe z vertikalno postavljenimi zgornjimi žarometi. Prijemala na zgornji strani havbe so kovinska.
Natančno izdelani stranski deli podstavnih vozičkov z vgrajenimi štirimi kovinskimi vzmetmi. Dva sta navita v levo stran, ter dva v desno stran.
Mehanizem kinematike je vgrajen na kovinsko podvozje lokomotive in deluje neodvisno od lege postavnega vozička.
Na vsakem podstavnem vozičku ima eno kolo vgrajen torni obroček, ki zagotavlja boljši oprijem na tire in manjšo možnost spodrsavanja koles.
Na vsakem podstavnem vozičku ima eno kolo vgrajen torni obroček, ki zagotavlja boljši oprijem na tire in manjšo možnost spodrsavanja koles.
Modeli so izdelani na Kitajskem, na spodnje strani pa nosijo našo blagovno znamko ter oznako založnika.
Modela sta konstrukcijsko odlično zasnovana. Tehnične karakteristike z odličnimi voznimi lastnostmi, upoštevani NEM standardi, možnost vgradnje zvočnega dekodirnika, izdelava v merilu 1:87, kovinski drobni detajli, uležani vrteči sklopi ter barvanje in tiskanje vseh napisov so lastnosti, ki modela uvrščajo v prestižne modele. »Igor Kuralt«
Zgodovina specifikacije pravih lokomotiv:
- Štiriosna dizelsko-električna lokomotiva
- Dizelski motor, ki poganja agregat za proizvodnjo lastne elektrike
- Električni pogon motorjev na kolesih
- Prva izdelana leta 1953 (Brissoneau & Lotz, Francija) – SNCF BB 63400 z močjo 825 KM
- Izdelanih je bilo 580 primerkov
- Prve lokomotive so prispele v Jugoslavijo leta 1961 z oznako JŽ 642 (izdelane v Franciji)
- Od leta 1961 – 1973 je bilo izdelanih prek 100 lokomotiv v tovarni Đuro Đakovič, v Slavonskem Brodu
- Leta 1973 so nadomestile novejše, z oznako JŽ 643 (novejši motor z močjo 925 KM, trojna črta, ki se je na koncu zaključila v veliki V)
- Vsaka sprememba zunanjega izgleda, se odraža v številki samega modela
- Teža modelov: 62 – 67,2 ton
Tehnične specifikacije modelov:
- Kovinska podvozja (povečana teža, kompaktnost in stabilnost na tirih)
- Plastično ohišje, s tovarniško vgrajenimi kovinskimi dodatki:
- Kovinski odbijači, ogledala, kavlji, ograje, prijemala in stopnice
- Kovinske mreže na ventilatorju
- Kovinski pokrovi ventilatorja (posebej priloženi), ki jih je mogoče namestiti tako, da je ventilator odprt, polodprt ali zaprt
- Merilo 1:87 (H0)
- Dolžina modela prek kovinskih odbijačev – 169mm
- Teža modela 290g
- Izdelane v NEM standardu
- Belo-rdeče LED diode spredaj in zadaj (odvisno od smeri vožnje)
- Visoka vrata na kabini spredaj in zadaj
- Tridelna okna na kabini
- Dodatna pluga, za vožnjo na maketi in/ali za vitrino
- Vgrajeno električno vezje z osem-polno vtičnico v NEM 652 standardu
- Izdelane v DC verziji, možnost vgraditve navadnega ali zvočnega dekoderja
- Možnost vgradnje drsnika za sistem AC (Maerklin)
- Sredinsko nameščen pet-polni motor z vztrajnikom, ki omogoča elegantno speljevanje in zaviranje
- Motor je z obema podstavnima vozičkoma povezan prek dveh kardanskih gredi in naprej prek kovinskih polžastih prenosov in zobnikov na vse štiri kolesne sklope.
- Sintrani ležaji, ki močno podaljšajo uporabnost modela.
- Kovinska kolesa, stružena in galvansko obdelana na temno sivo barvo
- Nameščeni torni obročki na dveh kolesih (drugi in tretji kolesni sklop, križno), za boljši oprijem s tiri, da ne prihaja do zdrsov koles
- Mehanizem kinematike je pritrjeno na kovinsko podvozje, z nastavkom za zamenjavo sklopke s priključkom NEM 362
- Nameščeni sta dve spiralni vzmeti, za vračanje kinematike v sredinski položaj
- Priloženi sklopki (kavelj) po standardu NEM 360